Miért ajánlott edzéshez a Colostrum?

“A kolosztrum a sportvilág egyik legújabb étrend-kiegészítője” – véli Dr. Louise Burke, a canberrai Ausztrál Sportintézet táplálkozástudományi vezetője. Valóban, számos élsportolóról tudni, hogy rendszeresen fogyasztja.

Az egyik oka annak, hogy az utóbbi időben ilyen sok figyelmet kapott, a klinikai bizonyítékok számának gyors gyarapodása, melyek igazolják, hogy képes támogatni a sportteljesítményt.

Férfi és női sportolók körében a kolosztrum egyaránt népszerű étrend-kiegészítő – ahhoz pedig, hogy pozitív hatásait érezhessük, nem szükséges élsportolónak lennünk!

Erősíti az immunrendszert

Magas fehérje tartalma kétségkívül hasznos, sportolók számára az egyik, ha nem a legfőbb előnye az immunerősítő hatása!

Az erős immunrendszer, és annak élénkítése a legmagasabb szinten alapvetően fontos tényezője a sikernek, valamint a nagyobb célok és eredmények elérésének. Gondoljunk csak abba, hogy egy nátha vagy megfázás egy élsportolót is le tud dönteni a lábáról, visszavetheti teljesítményét.

Nem is beszélve arról, hogy sportsérülések is adódhatnak a szervezet nem megfelelően működő immunrendszeréből!

Egy sportoló, rendszeres testmozgást végző egyén általános tapasztalatok szerint kevésbé fogékonyabb fertőzésekkel, de netán olyan krónikus betegségekkel szemben is, mint a szív- és érrendszeri megbetegedések (érelmeszesedés, magas vérnyomás stb.).

A kolosztrum étrend-kiegészítők nagy segítséget jelenthetnek sportolóknak – sportolni vágyóknak – abban, hogy egészségesebbek maradjanak, és a szükséges immunitással legyenek felvértezve!

Segíti az állóképesség fejlesztését

Sokféle értékes, és biológiailag aktív összetevője, (ezekről részletesebben ITT olvashat), hozzájárulhat a sportpályán nyújtott jobb teljesítményhez is!

A kolosztrumban megtalálható Inzulinszerű Növekedési Faktor-1 növeli a vércukor felvételt és megkönnyíti a glükóz izmokba történő szállítását, amivel magasan tartja az energiaszintet.

Profi kerékpárosokon, evezősökön, jégkorongozókon végzett kísérletek eredményei azt mutatták, hogy a 8 héten át, napi 60g kolosztrum fogyasztása – természetesen a rendszeres edzések mellett – a teljesítményre és az izomtömeg növelésére egyaránt jótékony hatással volt. – Következtetésképpen levonható, hogy a fehérje-utánpótlásnak, valamint a növekedési faktoroknak (pl. IGF-1) nagyban köszönhető ezen eredmény.  

Regenerálódás

Sporttudományi kutatások igazolták azt is, hogy az élsportolók, a fokozatosan magas szintű terhelésnek köszönhetően fogékonyabbak lehetnek fertőzésekkel szemben, mondjuk egy felkészülési időszak véghajrájában.

Igazolt tény, hogy a nagyon intenzív és rövid edzések gyengíthetik az immunrendszert, fokozzák a (belső)stresszt, és növelhetik a fertőzések kialakulásának kockázatát is. – Mindezzel természetesen nem azt igyekszünk sugallni, hogy az intenzív edzésmunka veszélyes és nem ajánlott dolog – az élsportban egyenesen szükséges és megkerülhetetlen, ugyanakkor a gyengült immunerőt valahogy vissza kell állítani!sport

A mai tudomány által is elfogadott megállapítás, hogy a természetes étrend-kiegészítők a regenerálódásban sokat segíthetnek! Az egyik ilyen étrend-kiegészítő, az egyre nagyobb nemzetközi érdeklődéssel övezett előtej!

Egy sportsérülés gyógyulását, legyen szó csontot, izmot, inakat, szalagokat vagy más szöveteket érintő sérülésről, a növekedési faktorok és a citokinek is befolyásolják, mindezek természetes módon jelen vannak a kolosztrumban!

Dr. Edmund Burke (PhD) a Colorado Springs Egyetemről a Nutrition Science News című magazinban 1996-ban megjelent cikkében magyarázta el a következőt: “(…) A kolosztrum és annak összetevői segítenek csökkenteni a regenerálódás idejét és javítják az immunrendszer működését a sportolóknál. A kolosztrum növekedési hormonokat, inzulinszerű növekedési faktor-1-et (IGF-1), valamint epidermális növekedési faktort (EGF), vérlemezke-eredetű növekedési faktort (PDGF) és transzformáló növekedési faktort (TGF-B) tartalmaz. Ezek a növekedési faktorok segítik regenerálni és fejleszteni az izmokat!” – vélekedett Dr. Burke, akinek a gondolatmenete még nem ért véget: “A kolosztrum segíthet a szivárgó bél szindrómán is, azon a betegségen, ami bizonyos mértékben szinte mindenkinél jelen van! (…) Ilyenkor a bél bizonyos mértékig átjárható többek közt a kórokozók és más makromolekulák számára is. A kolosztrum egyfajta tömítésként a bélben megnöveli az energiaszintet és egyenletessé teszi a teljesítményt (…)”

Gyomor- és bélrendszer egészségének támogatása

Az intenzív edzések következtében még az élsportolók is tapasztalhatnak olyan kellemetlenségeket, mint a hasmenés, gyomorgörcsök, vagy hányinger. Hosszútávfutók, maratonsiták körében jól ismert például az ún. ’Runner’s diarrhoea’, azaz „a futók hasmenésének” nevezett jelenség, melyet részben a megnövekedett fizikai stressz, illetve a fokozott testhőmérséklet vált ki.

A megváltozott viszonyok hatására a bélrendszerből több káros anyag (baktériumok, toxinok stb.) képes átszivárogni a vérbe. Tanulmányok szerint az intenzív edzések hatására 2-3-szorosára is megnőhet a bél áteresztő képessége! A kolosztrum ellensúlyozhatja ezt a tendenciát!

Izomépülés

A colostrum ugyan sok ellentmondás tárgya, ám a legújabb kutatások szerint így segíti elő az izomtömeg növekedést és regenerálódást:

  • Fehérjékkel, aminosavakkal látja el testünket. Az izomépüléshez, és az izmok regenerálódásához a fehérjék alapvető tápanyagok!
  • Gátat szab az izmok leépülésének, továbbá, javítja az anabolikus környezetet: Hozzájárulva így az izomtömeget növelő edzések eredményeihez.
  • A jövő fehérjekészítményeinek egy merően új generációját jelentheti (?).

Mikor fogyasszuk edzéshez?

Mint fehérjetartalmú kiegészítő, az előtej fogyasztása sincs időhöz kötve. Edzés szempontjából a legjobb, ha a tréninget követő 1 órán belül, vagy lefekvést megelőzően fogyasztjuk!

Az izomtömeg növelésének, valamint az izmok regenerálódásának érdekében 20-60g az ajánlott mennyiség.